Google-verktyg.

Artikelserie Sökmotoroptimering – Google Webmaster Tools

Detta är första artikeln i vår artikelserie om sökmotoroptimering. Artikelserien passar I allmänhet dig som vill komma högre upp på Googles söklistor, och I synnerhet dig som använder vårt system. Vill du veta mer om vårt system kan du läsa mer om våra paket här.

Första delen handlar om det kanske lättaste och snabaste sättet att optimera din hemsida för Google. Vill du få ut resultat snabbt, så är det inte svårare än att logga in, klicka på några knappar och spara. Inom kort kan du se resultatet på Googles söklistor. Detta verktyg har dock mycket mer att erbjuda, framförallt gällande vilka problem din hemsida har och uppföljning av din optimering.

Kom igång med Google Webmaster Tools, även kallat Verkyg för webbansvariga

Skapa konto

Gå till http://www.google.se/webmasters/ Google Webmaster Tools startsida, och logga in med ditt Google-konto. Har du inget konto krävs att du skapar ett sådant, använd då länken Skapa ett nytt Google-konto

Skapa domännamn

1. När du väl loggat in, får du upp en vy över de domännamn du hanterar via Google Webmaster Tools. En ny ruta frågar efter ditt domännamn, fyll I detta med www, exempelvis www.nyweb.nu.2. Systemet kommer be dig att bekräfta din sida. Använd den rekommenderade metoden, och ladda ner filen som Google hänvisar till. Använder du vårt system skickar du filen i sin helhet till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Normalt sett tar det en halvtimme innan vi laddat upp filen. Vi tar inte betalt för denna tjänst, då vi vill att våra kunder ska få ut så mycket som möjligt av sin hemsida. Använder du inte vårt system, ladda då upp filen I rotmappen på din server, där index.php eller dylikt befinner sig.

Gör om processen med att skapa domännamn en gång till, fast denna gång utan www i början, exempelvis nyweb.nu.

Som sagt så tar det normalt sett en halvtimme innan vi bekräftat ditt mail. När detta är gjort får du gå tillbaka till Google Webmaster Tools och bekräfta ditt domännamn, genom att klicka på Bekräfta den här webbplatsen, och därefter Bekräfta. Nu är du klar för att börja sökmotoroptimera din sida.

Grunderna

När din hemsida är bekräftad är du redo att gå vidare till själva sökmotoroptimeringen. Det finns ett hundratal verktyg att välja mellan. Här beskriver vi de som ger bäst resultat, och är enklast att använda. Rubrikerna refererar till menyn till vänster.

Webbplastkonfiguration > Webbplatskartor

Google älskar webbplatskartor, eller sitemaps. Just därför behöver du alltid ge en sådan till Google. Använder du vårt system klickar du på "Skicka in en Webbplatskarta", och fyller i sitemap.xml i fältet som kommer upp. Använder du inte vårt system kan du skapa en sitemap manuellt, använd då standarden som återfinns på http://www.sitemaps.org/ Sitemaps.org.

Webbplatskonfiguration > Inställningar

Geografisk inriktning

Vissa domännamn har ingen geografisk inriktning från början. Ställ in din målgrupp, exempelvis Sverige här. Notera att du tappar platser på alla de geografiska platser du inte väljer genom denna inställning. Dock vinner du placeringar I den geografiska inriktning du väljer. Detta har inget med språk att göra, utan Google tar reda på vart sökaren befinner sig, och sorterar resultaten efter vilken webbplats som befinner sig I rätt område.

Önskad domän

Välj det domännamn du tycker är snyggast. Detta har ingen effekt på det faktiska resultatet, men är bra för att ändra hur ditt domännamn ser ut I googles listningar.

Din webbplats på webben > Sökfrågor

Här får du utförlig statistik över vilka sökord din hemsida syns på, vilken genomsnittliga placeringen är och utvecklingen på detta över tid. Du kan tillochmed se hur många gånger din hemsida har visats på googles listningar, och hur många av dessa som ledde till ett klick.

Din webbplats på webben > Länkar till din webbplats

Här ser du alla inlänkare till din hemsida. Ju fler desto bättre, men se till att dessa är länkar som vanliga användare klickar på, annars kommer Google strunta I dem. Länkar till din webbplats är dock nyckeln till sökmotoroptimering, detta kommer mer I framtida artikelserier.

Din webbplats på webben > Sökord

Här ser du vilka sökord som din hemsida är stark på. Kolumnen Relevans är nyckeln till lyckad sökmotoroptimering. Har ett av de sökord du tror duna kunder söker på låg relevans, se då till att nämna detta fler gånger på din hemsida, främst I rubriker och sidtitlar, men även i länkar både internt och externt. Efterhand kommer du se att de sökord du jobbar mest med får högre relevans.

Diagnostik > Genomsökningsfel > Hittades inte

Få en överblick över vilka sidor Google har haft problem med och åtgärda dessa. Ju fler sidor som inte finns, desto sämre kommer Google anse din hemsida vara överlag. Kanske att en kund som besöker din hemsida skulle ha samma åsikt, ingen gillar väl att få upp felmeddelanden när man surfar på sidorna. Vill du nå detta, och åtgärda det smidigt och enkelt, kan du använda dig av Snabbinstalleraren > Adresskoppling, och ändra vart en besökare ska hamna om sidan inte finns.

Första veckorna kommer du inte få ut så mycket av Google Webmaster Tools, annat än lite högre placeringar på googles söklistor och att du kan kontrollera hur din hemsida listas. Efterhand byggs statistiken upp, och du kan se hur bra din hemsida visas på listor, och hur många som söker och klickar på dina sökord. Men framförallt kan du se vad google tycker om din hemsida, och få konstruktiva tips och råd på vad som inte är optimalt.


nyweb-logga-flat

Integritetspolicy | Cookies

Copyright © 2016 NyWeb AB.
All Rights Reserved.

Kontaktinformation

NyWeb AB
S:t olovsgatan 66
731 31 Köping
Telefon: 0221-45 62 10
Mobil: 076 234 04 72